Žmogaus elgesys internete. Kaip daryti poveikį?
Vykstant greitai technologijų kaitai, neišvengiamai paliečiamos įvairios žmogaus gyvenimo sritys. Technologijos sudaro galimybes vystyti verslą, skatina socialinius, kultūrinius, ekonominius, švietimo bei kitų sričių pokyčius. Internetas šioje kaitoje suteikia galimybę patenkinti tokius žmogaus poreikius kaip socialinio pripažinimo, socialinės paramos, susietumo, priklausymo ir vis labiau tampa nepakeičiama komunikacijos, informacijos paieškos, pramogų priemone. Ir nors naudojimasis interneto suteikiamomis galimybėmis ne visada būna kryptingas, internetinėje erdvėje žmogus gali pajausti visišką laisvę, mokytis, tyrinėti, rasti informaciją ir kt.
Kasdien naudodamiesi internetu, socialiniais tinklais mes retai kada susimąstome, jog šis procesas dažnai yra kryptingas ir pagrįstas tam tikrais dėsningumais. Vienu svarbiausiu iš jų yra tai, jog naudojimasis internetu mums atrodo paprastas, priimtinas ir naudingas. Būtent tai ir lemia mūsų elgesį.
Remdamiesi tuo, mokslininkai siekė išsiaiškinti, o kas dar svarbu suprantant žmogaus elgesio internete ypatumus. Pirminė šio tikslo idėja sieta su pirkimu ir žiniomis, kas skatina žmogų pirkti (prekes/paslaugas, grįžti į patikusį puslapį ir pan.) internete, o juo labiau, pirkti pakartotinai.
George bei Shih, analizuodami vartotojų elgesį internete bei remdamiesi Apsvarstyto elgesio teorija (angl. Theory of reasoned action) teigė, jog naudojimosi internetu elgesys pasireiškia priklausomai nuo intencijų (t.y. ketinimų – noro ir turimo tikslo) jį demonstruoti. Tuo tarpu intencijas lemia subjektyvus vertinimas, nuostatos bei normos. Tai reiškia, kuo labiau žmogus mano, kad naudojimasis internetu yra priimtinas, leidžiantis pajusti malonias emocijas, tuo dažniau pasireikš ir jo naudojimo elgesys (t.y. pirkimas, žaidimai ir pan.). Ir tai viskas?
Ne, dar reikia pagalvoti apie lūkesčius. Internete žmogus naršo turėdamas tam tikrus lūkesčius ir kuo labiau tie lūkesčiai yra patenkinami, tuo žmogus įžvelgia didesnę naudą, patiria teigiamas emocijas ir dažniau kartoja tam tikrą elgesį (pvz. perka, lankosi puslapyje ir pan.) (Lūkesčių patvirtinimo modelis informacinių technologijų kontekste, angl. Expectation-Confirmation Model in the context of IT).
Na ir apjungus aptartus požiūrius, sukurtas Išplėstinis modelis. Juo palaikoma idėja, kad visus minėtus modelius vienija tam tikri panašumai, tokie kaip suvokiamas naudingumas, naudojimosi technologijomis paprastumas, nuostatos, emocinis sužadinimas (pasitenkinimas), intencijos.
Taigi, siekiant daryti poveikį, kuriant bendraminčių būrį, pirmiausia, naudinga prisiminti šias mokslu pagrįstas išvadas, taip pasitikrinant savo strategiją. Kita vertus, žvelgiant iš vartotojo pusės, šios įžvalgos yra svarbios dėl didesnio sąmoningumo vystymo suprantant, kad pasiūlymai, funkcijos ir pan. yra skirti ne tik mūsų patogumui, tačiau ir tam tikram „žaidimui“ su vartotoju.
Parengta pagal:- Frangos, C. C., Frangos, C. C., & Sotiropoulos, I. (2011). Problematic Internet Use Among Greek University Students: An Ordinal Logistic Regression with Risk Factors of Negative Psychological Beliefs, Pornographic Sites, and Online Games. Cyberpsychology, behavior, and social networking, 14 (1-2), 51-58.
- George, J. F. (2004). The Theory of Planned Behavior and Internet Purchasing. Internet Research, 14 (3),198-212.
- Hong S., Thong, J.Y.L. and Tam, K.Y. (2006) Understanding Continued Information Technology Usage Behavior: A Comparison of Three Models in the Context of Mobile Internet. Decision Support Systems, 42, 1819-1834.
- Shin, H. P. (2004). Extended technology acceptance model of internet utilization behavior. Information and Management, 41 (6), 719 – 729.
Įrašo iliustracija - Photo by Bench Accounting on Unsplash
Palikite komentarą