Socialinės medijos. Kas ir kodėl mus taip traukia?
Jeigu užduočiau klausimą, kas yra socialinės medijos, tikriausiai, sulaukčiau kreivoko žvilgsnio. Dabar juk bene visi išmano apie socialines medijas ir ką su jomis veikti. Vis dėl to, leisiu sau pabūti mažiau išmania ir pažiūrėsiu, ką apie tai sako mokslas.
Internetiniame Oksfordo mokomajame žodyne sąvoka medija apibrėžiama kaip būdas, priemonė, kurios pagalba didelis žmonių skaičius gauna informaciją televizijos, radijo, laikraščių ar interneto pagalba. Kitur medijos sąvoka aiškinama išskiriant kelias reikšmes: 1) minint informacijos perdavimo procesą bei 2) teigiant, jog medija tai įvairių informacijos formų, prietaisų, sistemų visuma, skirta komunikacijai, apimant laikraščius, žurnalus, radiją, televiziją bei internetą.
Šių dienų technologijų gausa leidžia matyti, jog tradicinė medija, tokia kaip televizija, radijas ar periodinė spauda vis labiau praranda populiarumą ir įsivyrauja skaitmeninės medijos naudojimas. Skaitmeninė medija leidžia rasti daugiau pramogų, informacijos, žinių, socialinių kontaktų ir pan.
Remiantis dideliu funkcionalumu, minima ne tik skaitmeninės medijos, tačiau ir naujosios skaitmeninės ir socialinės medijos sąvokos. Apimdama socialinę ir interaktyvią mediją, naujoji skaitmeninė medija leidžia būti tiek pateikiamo turinio vartotoju, tiek jo kūrėju, informaciją gaunant ir skleidžiant įvairiais formatais – tekstu, fotografijomis, video bei audio. Taip prieiname prie socialinės medijos.
Socialinė medija yra skaitmeninės medijos aspektas, apimantis mobilias ir internetu paremtas technologijas, skirtas sukurti interaktyvias platformas, kuriose žmonės gali kurti ir dalintis turiniu, diskutuoti ar daryti poveikį pateikiamam turiniui. Atsižvelgiant į tai Asur ir Huberman teigia, jog socialinė medija yra tarsi kolektyvinės išminties šaltinis, kurio pavyzdžiais yra tokie interneto puslapiai kaip Facebook, MySpace, Digg, Twitter ir kiti socialinės platformos.
Siekdami išsamiau suprasti socialinės medijos ypatumus, Kietzmann ir kolegos pateikė socialinę mediją apibūdinančius/sudarančius veiksnius. Tai mokslininkai daro analizuodami korio pavyzdį, kurio kiekvienos dalies analizė leidžia išsamiau suprasti ne tik patį veiksnį, bet ir vartotojo specifinę patirtį.
Identitetas. Šis blokas atspindi lygį, kuriuo žmogus atskleidžia savo tapatumą. Tai apima informaciją apie vardą, amžių, lytį, profesiją, gyvenamąją vietą bei kitą informaciją, kuri padeda susidaryti žmogaus portretą. Gali būti ir taip, jog apie žmogaus identitetą galima spręsti pagal tai, kokia informacija jis dalijasi, kokias mintis ir jausmus išreiškia, kam skiria patiktukus ar siekiant skirtingų tikslų prisistato tikruoju vardu ar slapyvardžiu. Identitetas socialinių medijų pagalba taip pat gali būti kuriamas tikslingai, pristatant tik tokią informaciją, kuri yra ar yra suvokiama kaip skirta patraukti kitiems. Taigi, socialinė medija šiuo požiūriu yra įvaizdžio formavimo priemone.
Pokalbiai. Šis blokas reprezentuoja lygį, kuriuo žmonės bendrauja su kitais socialinių medijų pagalba. Asmeniniai ar grupiniai pokalbiai ir bendravimo galimybė yra viena svarbiausių socialinės medijos funkcijų. Prie to taip pat priskiriamos ir diskusijos, komentarai ir juos skatinančių įrašų dalijimasis. Atsižvelgiant į tai, dėmesys skiriamas trumpoms žinutės, istorijų, patirties pasidalijimui. Šis komunikavimoaspektas socialinėse medijose turi ir tam tikrą manipuliavimo aspektą. Galima dalintis tokia informacija, kuri paskatina bendravimą ar diskusijas, sukuria intrigą.
Dalijimasis/informacijos sklaida. Šis aspektas atspindi lygį, kuriuo socialinių medijų vartotojai linkę dalintis turiniu. Jau pati sąvoka socialinės medijos reiškia sąveiką ir mainus tarp žmonių, todėl viena iš priežasčių, dėl kurios jie susitinka socialinėje medijoje, yra susietumas ar jo siekimas.
Esamo momento svarba. Šis aspektas atspindi kito žmogaus(-ių) prieinamumą esamuoju momentu. Tai apima žinias apie buvimo vietą, gebėjimą bendrauti. Tai sudaro sąlygas gauti informaciją apie žmogų ar įvykius į kuriuos jis įsitraukia vadovaujantis principu „čia ir dabar“.
Santykiai. Tai žmonių susietumo lygį atspindintis blokas. Susietumas leidžia spręsti apie informacijos sklaidą ir jos turinį.
Reputacija. Tai asmeninės pozicijos lygis, kurį žmogus suvokia socialinių medijų, juose palaikomų santykių kontekste. Šis aspektas tinka ne visiems socialiniams tinklams, pvz. socialiame tinkle Linkedin kiti žmonės gali patvirtinti informaciją apie turimus gebėjimus ir įgūdžius. Didelis sekėjų, draugų skaičius taip pat gali patvirtinti reputaciją funkcijų „like“, „share“, komentarų pagalba.
Grupės. Šis blokas atspindi lygį, kuriuo žmonės gali kurti grupes ir bendruomenes socialinių medijų pagalba, o didesnis socialumo lygis vertinamas per didesnį draugų, sekėjų ir kontaktų skaičių.
Taigi dėl naudojimosi lengvumo, greičio ir pasiekiamumo, socialinės medijos formuoja visuomenines tendencijas ir požiūrius, suteikia galimybę patenkinti pačius įvairiausius mūsų poreikius. Deja, dėl didelio poveikio įvairioms žmogaus gyvenimo sritims, pradėtas analizuoti ir probleminio interneto naudojimo elgesys bei priklausomybės nuo socialinių medijų, socialinių tinklų reiškinys.
Bet apie tai kitą kartą, o šiandien pakaks pamąstyti apie:
☑ Kokią informaciją socialinėje erdvėje aš apie save pateikiu, ką tai sako apie mane, kiek man svarbu sukurti ir palaikyti tam tikrą įvaizdį?
☑ Kiek laiko skiriu pokalbiams ir ar pokalbiai socialinėje erdvėje kompensuoja mano realų bendravimą. Ar tai mane tenkina, o, galbūt, turėčiau skirti daugiau laiko realiam, o ne virtualiam bendravimui?
☑ Kokią naudą/žalą įžvelgiu naudodamasis socialiniais tinklais ir bendraudamas realiai?
☑ Kiek man svarbi pusiausvyrą tarp realaus ir virtualaus pasaulio? Ką galiu padaryti, kad tos pusiausvyros būtų daugiau?
Parengta pagal:- Asur, S. & Huberman, B. A. (2010). Predicting the Future with Social Media. International Conference on Web Intelligence and Intelligent Agent Technology, 1, 492-499.
- Danesi, M. (2009). Dictionary of Media and Communications. Armonk, N.Y.: Routledge.
- Oxford learner’s dictionaries (2019). Prieiga intrenetu: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/american_english/media.
- Reid Chassiakos, Y., Radesky, J., Christakis, D., Moreno, M. A., & Cross, C. (2016). Children and Adolescents and Digital Media. Pediatrics, 138(5), 1-18.
- Kietzmann, J. H., Hermkens, K., McCarthy, I. P., & Silvestre, B. S. (2011). Social Media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business Horizons, 54 (3), 241-251.
- Įrašo iliustracija
- Photo by Marvin Meyer on Unsplash
Palikite komentarą